Voor een goede behandeling is het noodzakelijk dat ik als jouw behandelend therapeut een dossier aanleg. Dit is een wettelijke verplichting vanuit de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO). Jouw dossier bevat aantekeningen over jouw gezondheidstoestand en gegevens over uitgevoerde onderzoeken en behandelingen.
Soms wordt er aanvullende informatie opgenomen in jouw dossier. Gegevens die voor jouw behandeling noodzakelijk zijn en die ik, na jouw expliciete toestemming, heb opgevraagd bij een andere zorgverlener zoals bijvoorbeeld bij de huisarts.
Ik waarborg jouw privacy. Dit betekent onder meer dat ik:
Op de zorgnota die je ontvangt staan de gegevens die door de zorgverzekeraar gevraagd worden, zodat je deze nota kan declareren bij jouw zorgverzekeraar.
Persoonsgegevens worden niet langer bewaard dan strikt noodzakelijk. Betreft het een therapietraject dan blijven de gegevens in het cliëntdossier, conform de Wet Geneeskundige Behandelovereenkomst, 20 jaar bewaard.
Als therapeut heb ik als enige toegang tot de persoonsgegevens zoals vastgelegd in het cliëntdossier. Ik heb passende beveiligingsmaatregelen getroffen om onbevoegde toegang en verlies van deze gegevens tegen te gaan.
Volgens de Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen Zorg (Wkkgz) is een zorgaanbieder de eerstaangewezen persoon om zich in te spannen een conflict met een patiënt/cliënt op te lossen. Daarvoor staat een wettelijke termijn van maximaal 6 weken. Een wet die het voor jou als cliënt makkelijk maakt om een klacht te kunnen indienen zonder van het kastje naar de muur te worden gestuurd. En voor de zorgverlener om te kunnen leren en zich te kunnen verbeteren.
Waar mensen werken kunnen er misverstanden ontstaan, ik wil dat je weet dat dit niet mijn intentie is. Mocht je feedback voor me hebben of ergens niet tevreden over zijn, dan verneem ik dat graag van je. Jouw feedback is waardevol voor mij. Door te leren van jouw ervaring, kan ik mijn behandelingen steeds verder verbeteren.
Komen wij er samen toch niet uit. Dan kun je een van de onafhankelijke klachtenfunctionarissen inschakelen:
Als praktiserend lid van de NVA ben ik als acupuncturist, aangesloten bij de Geschilleninstantie Stichting Zorggeschil. Deze geschilleninstantie is erkend door het Ministerie van VWS. Daarmee voldoe ik aan een van de eisen van de Wkkgz, de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg. Voor meer informatie over de klachtenprocedure: procedure
Voor de andere therapieën en workshops die ik aanbied, val ik als CAT-therapeut onder GAT-Wkkgz klachtrecht en GAT-tuchtrecht bij de Geschilleninstantie Alternatieve Therapeuten (GAT). Voor meer informatie over mijn klachtenregeling zie: gatgeschillen.nl
Mocht je ook na de behandeling van je klacht door een klachtenfunctionaris nog niet (volledig) tevreden zijn, dan kun je het geschil officieel voorleggen aan Stichting Zorggeschil. Alle informatie hierover kun je vinden op www.zorggeschil.nl. Deze door het ministerie erkende geschilleninstantie is gemachtigd om bindende adviezen uit te brengen op zo tot een schikking tussen partijen te komen.
Aangesloten bij:
• Copyright © Alle rechten voorbehouden • KVK 51728117 • made with heart by Esther Wijga •
De inhoud op de website is van algemene informatieve aard, aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend